Curiositat i capacitat d'aprenentatge vam de la mà

Tots sabem per experiència que  la curiositat i la capacitat d'aprenentatge vam de la . Ara, però, un estudi publicat a la revista Neuron* ens demostra com estan connectats en un nivell anatòmic.  
El treball de recerca ha demostrat la relació entre la curiositat i la memòria a curt i llarg plaç.  
Segons aquest estudi, durant els estats d'alta curiositat, hi ha una major activitat en el cervell mitjà, i en el nucli accumbens, dues àrees del cervell conegudes per estar involucrades en la motivació i la recompensa.  La motivació intrínseca, el nostre desig de coneixement, activa les mateixes àrees que els motivadors externs.
A les persones participants, se'ls demanava que recordessin una sèrie de rostres. En alguns rostres se'ls feia preguntes prèvies per moure la seva curiositat. Segons els resultats de l'estudi, contra més alta era la curiositat del subjecte més bona resposta obtenia en la memòria a curt i llarg plaç.


De la teoria a la pràctica

Com a professors, hem experimentat repetidament com els alumnes obliden sistemàticament gran part de la informació que els proporcionem.

Segons la meva experiència, els alumnes retenen molt millor tot allò que els expliquem per mitjà de preguntes en les que ells han de averiguar les respostes.

Vegem-ne alguns exemples:
- Biografia de compositors. Si volem posar en context una obra que estem treballant podem començar per formular preguntes:
Qui és el compositor?
De quina època creus que és?
Amb quin altre compositor el pots relacionar?
Creus que tots dos compositors vivien al mateix pais?
Et sembla possible que es coneguessin?
Quin tipus de roba creus que vestien per fer un concert?
Com es desplaçaven des de casa seva?
etc. etc.
Aquests tipus de preguntes fan que l'alumne relacioni coneixements que ja posseeix amb noves informacions i fa l'aprenentatge d'allò més emocionant.

- Questions tècniques. Quan hem d'explicar coses més tècniques com ara armadures, tonalitats, modulacions... podem fer-ho també de manera que crei curiositat en l'alumne.
Perquè es posa l'armadura al costat de la clau?
Com s'escrivia la música en l'època en que es va adoptar aquest costum?
Quina és la primera armadura que va existir?
Perquè es posa sempre en el mateix ordre?
Si tenim un grup d'alumnes, pot ser estimulant formular una pregunta enigmàtica al final de cada classe i demanar als alumnes que investiguin la resposta.

Comentaris