Classe de grup de violí

Avui hem passat una estona per la classe de violí i us volem compartir algunes de les activitats que hem vist.
Comencem per afinar els violins.  Tot i que afinar és una tasca d'expert, si els ensenyem a ajudar-se d'un afinador, a poc a poc poden anar prenent més responsabilitats i afinant l'orella.

























Després passem la resina pels arquets.





Amb els instruments a punt, sols cal escalfar una mica el cos amb uns estiraments d'espatlles, de braços, de mans i de coll.





Un cop ben escalfada la musculatura, recordem la postura: cames una mica flexionades i peus paral·lels oberts a l'amplada de les espatlles.



La postura ha de ser prou sòlida perquè si algú ens empeny suaument, no ens desestabilitzem.



Ara sí que ja està tot a punt per fer una bona sessió. Primer comencem per fer els exercicis comuns. depenent del dia fan exercicis de so, exercicis rítmics, peces de memòria o petites improvisacions, Avui han treballat el so, han passat l'arquet i han utilitzat diferents figures rítmiques.


Després han continuat amb les peces que cadascun havia preparat. 

A la classe de grup sempre hi ha un espai per a la interpretació individual amb l'activitat que anomenem "El concert"*.
"El concert" és una activitat clàssica de la pedagogia de grup que consisteix a donar rols diferents a cada alumne de manera que un alumne toca i els altres alumnes fan de públic actiu.

Als alumnes que escolten els donen diferents responsabilitats:
- Un alumne s'encarrega de vigilar els aspectes visuals i auditius: la postura, la digitació, la col·locació de les mans o si la interpretació és fluida o no.
- L'altre alumne proveït del llibre, s'encarrega de tots els aspectes relacionats amb la partitura: el ritme, les notes, els arquets, les dinàmiques o les articulacions.

Quan l'alumne que toca ha acabat, el professor fa preguntes als alumnes que escolten, preguntes concretes que fan que els alumnes que escolten a estiguin atents, reflexionin i aprenguin a expressar en termes musicals el que han sentit o vist.

D'aquesta manera tots els alumnes participen de l'activitat i en treuen profit.  

Aquesta activitat la fem sempre per torns, de manera que tots els alumnes puguin tocar individualment.