Com treballar amb els llibres de Música menuda a classe



Els llibres de Música menuda tenen 3 funcions:
  1. Servir de suport a la classe i definir una línia de treball per al professor.
  2. Ser una eina de treball per als alumnes.
  3. Servir de guia a les famílies per a continuar a casa el treball fet a classe.

Suport a classe
Com ja sabeu, les nostres classes segueixen metodologies en les quals l’alumne està sempre participant com a subjecte actiu.
Per això, l’estona de classe ha de proporcionar a l’alumne activitats en les quals desenvolupi les seves aptituds musicals de manera activa. Basar les activitats en fitxes no està en la nostra línia metodològica, ans al contrari, el llibre ha de ser per a l’alumne un referent de l’activitat que ha de realitzar o que ha realitzat.
Per això us proposem aquestes línies de treball:
  1. El professor farà servir el seu llibre per presentar les activitats o referenciar-les un cop fetes. 
  2. Cada activitat té una fitxa amb un nom. Parlar de les activitats pel seu nom desperta en els alumnes la memòria del que ja hem treballat en sessions anteriors.
  3. Les fitxes contenen imatges que ens poden ajudar a presentar l’activitat. Per tant, podem utilitzar-les quan vulguem presentar una activitat nova.
  4. Un cop feta l’activitat podem anar a la fitxa per identificar el que hem fet i relacionar-ho amb les imatges o els signes musicals.

Ser una eina de treball per als alumnes
Les fitxes contenen material musical al qual els alumnes s’han d’anar acostumant des del primer dia: resseguir la partitura amb el dit o identificar els signes musicals, reconèixer ritmes o notes i familiaritzar-se amb el llenguatge musical.
Les fitxes són també un recordatori de l’activitat, els alumnes poden identificar l’activitat amb la fitxa i recordar amb més facilitat en què consisteix l’activitat.
A mesura que anem avançant, les fitxes contenen exercicis que els nens poden realitzar a la classe. 

Servir de guia a les famílies
Els llibres són una guia de tot el que fem a l’aula que tota família pot consultar i treballar a casa.

Cada setmana escollirem una activitat de la unitat didàctica per treballar-la a classe amb el llibre dels alumnes. Aquesta activitat la proposarem a les famílies perquè durant aquella setmana, la treballin a casa. 

A classe veurem la fitxa amb els nens i els direm que a casa, cantin, piquin, escoltin el que ens indica la fitxa. També els podem suggerir que acoloreixin les imatges.

Podem buscar un moment de la sessió que sigui sempre el mateix, per exemple en acabar, per seure una estona amb el llibre i parlar de l’activitat que hem fet i de com poden fer-la a casa amb les famílies.

A les famílies se’ls enviarà un correu explicant aquesta dinàmica. Si veiem a les famílies quan entreguem als nens els podem recordar quina activitat és la de la setmana. Si no les veiem, podem fer una marca al full de l’activitat de la setmana.

Contra més s’impliquin les famílies amb l’aprenentatge dels seus fills, més fàcil serà per nosaltres ensenyar-los. Penseu que ara mateix estan tots molt il·lusionats amb aquesta activitat. Ho hem d’aprofitar per motivar-los encara més!

Vegeu també l'article:

Els àudios de les activitats els trobareu a: